Επαγγελματικό Λύκειο (ΕΠΑΛ)

Περιεχόμενα

Πρόγραμμα Σπουδών Μαθηματικών στα Επαγγελματικά Λύκεια

Τα μαθήματα Μαθηματικών στα ΕΠΑΛ είναι:

Διδακτέα-Εξεταστέα Ύλη και Οδηγίες Διδασκαλίας των Μαθηματικών στα ΕΠΑΛ

Καθορισμός “Γραπτώς εξεταζομένων” μαθημάτων, Τρόπος Εξέτασης και Αξιολόγησης των Μαθητών και άλλες διατάξεις

Ο καθορισμός των «γραπτώς εξεταζόμενων» και «μη εξεταζόμενων» μαθημάτων των ΕΠΑ.Λ., ο τρόπος εξέτασης και αξιολόγησης των μαθημάτων των ΕΠΑ.Λ. κατά τη διάρκεια των τετραμήνων και στις προαγωγικές, απολυτήριες και πτυχιακές εξετάσεις των ΕΠΑ.Λ., καθώς και θέματα που αφορούν την οργάνωση των προαγωγικών, απολυτήριων και πτυχιακών εξετάσεων ΕΠΑ.Λ., καθορίζονται σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 117 – 159 του Νόμου 4610/2019 (ΦΕΚ 70 Α΄, 07-05-2019), (κυρίως στις σελίδες 100-102 (2032-2034), στις οποίες έχει γίνει υπογράμμιση) και με την υπ΄ αριθμ. Φ4/72379/Δ4/09-05-2019 (ΦΕΚ 1675 Β΄, 14-05-2019) Υπουργική Απὀφαση.

Συγκεκριμένα, είναι ιδιαιτέρως σημαντικά για τα Μαθηματικά τα παρακάτω άρθρα της Υπουργικής Απόφασης Φ4/72379/Δ4/09-05-2019 (ΦΕΚ 1675 Β΄, 14-05-2019):

Άρθρο 1 «Γραπτώς Εξεταζόμενα» και «μη Εξεταζόμενα» μαθήματα

Άρθρο 2 Τρόπος αξιολόγησης και εξέτασης των μαθημάτων κατά τη διάρκεια των τετραμήνων. Ειδικά για τα Μαθηματικά “… πραγματοποιείται όπως προβλέπεται στο άρθρο 3 για την τελική γραπτή εξέταση κατά τις προαγωγικές, απολυτήριες και πτυχιακές εξετάσεις, προσαρμοσμένη στα χρονικά περιθώρια της μίας ή δύο ωρών ανά μάθημα, σύμφωνα με την παρ. 2β΄ του άρθρου 120 του ν. 4610/2019 (Α΄ 70).”

Άρθρο 3 Τρόπος εξέτασης των «γραπτώς εξεταζομένων» μαθημάτων στις προαγωγικές, απολυτήριες και πτυχιακές εξετάσεις. Ειδικά για τα Μαθηματικά όλων των τάξεων προβλέπεται ότι:

“β) Μαθηματικά: Άλγεβρα – Γεωμετρία
Οι γραπτές εξετάσεις στα μαθήματα Άλγεβρα και Γεωμετρία γίνονται ως εξής:
αα. Στους/στις μαθητές/τριες δίνονται τέσσερα (4) θέματα από την εξεταστέα ύλη, με τα οποία ελέγχεται η γνώση εννοιών και ορολογίας, η δυνατότητα αναπαραγωγής γνωστικών στοιχείων, η ικανότητα εκτέλεσης γνωστών αλγορίθμων, η ικανότητα του/της μαθητή/τριας να αναλύει, να συνθέτει και να επεξεργάζεται δημιουργικά ένα δεδομένο υλικό, καθώς και η ικανότητα επιλογής και εφαρμογής κατάλληλης μεθόδου.
ββ. Τα τέσσερα θέματα που δίνονται στους/στις μαθητές/τριες διαρθρώνονται ως εξής:

Το πρώτο θέμα αποτελείται από δύο μέρη. Το πρώτο μέρος περιέχει πέντε (5) ερωτήσεις αντικειμενικού τύπου (πολλαπλής επιλογής, Σωστού – Λάθους, αντιστοίχισης) με τις οποίες ελέγχεται η γνώση και η κατανόηση των βασικών εννοιών και των σπουδαιότερων συμπερασμάτων της θεωρίας σε όσο το δυνατόν ευρύτερη έκταση της εξεταστέας ύλης. Στο δεύτερο μέρος ζητείται η απόδειξη μίας απλής πρότασης (ιδιότητας, λήμματος, θεωρήματος ή πορίσματος), που είναι αποδεδειγμένη στο σχολικό εγχειρίδιο.

Το δεύτερο θέμα αποτελείται από μία άσκηση που είναι εφαρμογή ορισμών, αλγορίθμων ή προτάσεων (ιδιοτήτων, θεωρημάτων, πορισμάτων).

Το τρίτο θέμα αποτελείται από μία άσκηση που απαιτεί από τον/τη μαθητή/τρια ικανότητα συνδυασμού και σύνθεσης εννοιών και αποδεικτικών ή υπολογιστικών διαδικασιών.

Το τέταρτο θέμα αποτελείται από μία άσκηση ή ένα πρόβλημα που η λύση του απαιτεί από τον/τη μαθητή/τρια ικανότητες συνδυασμού και σύνθεσης γνώσεων, αλλά και την ανάληψη πρωτοβουλιών για την  ανάπτυξη στρατηγικών επίλυσης του.

Το δεύτερο, τρίτο και τέταρτο θέμα μπορεί να αναλύεται σε επιμέρους ερωτήματα που διευκολύνουν τον/τη μαθητή/τρια στη λύση.

γγ. Η βαθμολογία κατανέμεται ανά εικοσιπέντε (25) μονάδες στο καθένα από τα τέσσερα (4) θέματα. Ειδικότερα, στο πρώτο θέμα το πρώτο μέρος βαθμολογείται με δέκα (10) μονάδες, ενώ το δεύτερο μέρος βαθμολογείται με δεκαπέντε (15) μονάδες. Στο δεύτερο, τρίτο και τέταρτο θέμα η κατανομή της βαθμολογίας στα επιμέρους ερωτήματα μπορεί να διαφοροποιείται ανάλογα με τον βαθμό δυσκολίας τους και καθορίζεται στη διατύπωση των θεμάτων.

Τα Παραρτήματα Ι (σελ. 18) & ΙΙ (σελ. 37) της Υπουργικής Απόφασης Φ4/72379/Δ4/09-05-2019 (ΦΕΚ 1675 Β΄, 14-05-2019), αναφέρονται στα “γραπτώς εξεταζόμενα” και “μη εξεταζόμενα” μαθήματα μαθηματικών στο ΕΠΑΛ.


Eπίσης από το Νόμο 4610/2019 (ΦΕΚ 70 Α΄, 07-05-2019) είναι ιδιαιτέρως σημαντικά για τα Μαθηματικά, τα εξής:

Άρθρο 120 “Ενδιάμεσες προφορικές, πρακτικές και γραπτές εξετάσεις”.

  • παράγραφος γ, στην οποία καθορίζεται η συχνότητα και το περιεχόμενο των γραπτών διαγωνισμάτων των γραπτώς εξεταζομένων μαθημάτων κατά τη διάρκεια των τετραμήνων.

“Για τα «γραπτώς εξεταζόμενα» μαθήματα, όπως ορίζονται σύμφωνα με την παράγραφο 6 του άρθρου 117, κατά τη διάρκεια του Α ́ τετραμήνου πραγματοποιείται υποχρεωτικά μία γραπτή δοκιμασία επαναληπτικού χαρακτήρα. Αν υφίσταται αντικειμενικό πρόβλημα, η εν λόγω υποχρεωτική γραπτή δοκιμασία που αφορά στα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα μπορεί να πραγματοποιηθεί στο Β ́ τετράμηνο.

  • παράγραφος δ, στην οποία καθορίζεται η συχνότητα και το περιεχόμενο των γραπτών διαγωνισμάτων των μη-εξεταζομένων μαθημάτων κατά τη διάρκεια των τετραμήνων.

Για τα «μη εξεταζόμενα μαθήματα», όπως ορίζονται σύμφωνα με την παράγραφο 6 του άρθρου 117, εκτός των μαθημάτων Προσανατολισμού, «Αγωγή Υγείας» και «Φυσική Αγωγή», διενεργείται υποχρεωτικά σε κάθε τετράμηνο, από μία γραπτή ή προφορική ή πρακτική δοκιμασία επαναληπτικού χαρακτήρα ή συνδυασμός αυτών, όπως αναλυτικά και ανά μάθημα καθορίζεται με την απόφαση την παράγραφο 3 του άρθρου 121.

Άρθρο 121 Τρόπος αξιολόγησης και εξέτασης των μαθημάτων κατά τη διάρκεια των τετραμήνων

1. Για την αξιολόγηση της επίδοσης του μαθητή κατά τη διάρκεια των τετραμήνων στα μαθήματα ή κλάδους μαθημάτων που, σύμφωνα με τις παραγράφους 5 και 6 του άρθρου 117 έχουν χαρακτηριστεί ως γραπτώς εξεταζόμενα ή μη εξεταζόμενα κατά τις προαγωγικές, απολυτήριες και πτυχιακές εξετάσεις, ο εκπαιδευτικός συνεκτιμά:
α) τη συμμετοχή στην εκπαιδευτική διαδικασία,

β) την επιμέλεια και το ενδιαφέρον για το συγκεκριμένο μάθημα,

γ) τις εργασίες που εκπονούνται στο σπίτι ή στο σχολείο,

δ) την επίδοση στις ενδιάμεσες γραπτές, πρακτικές και προφορικές δοκιμασίες του άρθρου 120,

ε) τις προαιρετικές δημιουργικές εργασίες των μαθητών και

στ) τον φάκελο εκπαιδευτικών επιδόσεων και δραστηριοτήτων κάθε μαθητή όπου αυτός τηρείται.

Αν λείπουν κάποια από τα προαναφερόμενα στοιχεία,

ο Προφορικός Βαθμός Τετραμήνου (Π.Β.Τ.) διαμορφώνεται από τη συνεκτίμηση των υπαρχόντων στοιχείων.

2. Ειδικότερα, για την αξιολόγηση της επίδοσης του μαθητή στις ενδιάμεσες γραπτές, πρακτικές και προφορικές δοκιμασίες, κατά τη διάρκεια των τετραμήνων, τα θέματα διατυπώνονται με τρόπο, ώστε να μπορούν να απαντηθούν στον χρόνο που οι μαθητές έχουν στη διάθεσή τους και να μπορούν να ελεγχθούν παράμετροι όπως:
α) η αποκτηθείσα γνώση των μαθητών,
β) η κατοχή και κατανόηση των γνωστικών στοιχείων,
γ) η ικανότητα κριτικής ανάλυσης και σύνθεσης,
δ) η επεξεργασία, η αξιοποίηση και η εφαρμογή των θεωρητικών γνώσεων,
ε) η αξιολόγηση δεδομένων,
στ) η συνδυαστική σκέψη και
ζ) η ικανότητα των μαθητών να χρησιμοποιούν, σε συνδυασμό τις γνώσεις και τις δεξιότητες που απέκτησαν, κατά την επίλυση ασκήσεων και προβλημάτων, για τη διεξαγωγή ή την παραγωγή συμπερασμάτων.

Άρθρο 125 Εξεταστέα ύλη μαθημάτων

1. Η εξεταστέα ύλη για τα «γραπτώς εξεταζόμενα» μαθήματα στις προαγωγικές, απολυτήριες και πτυχιακές εξετάσεις δεν μπορεί να είναι λιγότερη από το μισό και περισσότερη από τα 2/3 της διδακτέας ύλης.

Αναθέσεις μαθημάτων Επαγγελματικού Λυκείου

Οι αναθέσεις των μαθημάτων ΕΠΑ.Λ. καθορίζονται με την υπ΄ αριθμ. Φ22/75401/ Δ4/10.05.2018 (ΦΕΚ 1664 Β΄) Υπουργική Απόφαση, με θέμα “Αναθέσεις μαθημάτων Επαγγελματικού Λυκείου”. Ειδικότερα οι αναθέσεις για τα Μαθηματικά αναφέρονται στις σελίδες 2, 4, 6 και 11.

Μία Νέα Αρχή στα ΕΠΑΛ (ΜΝΑΕ)

Το θεσμικό πλαίσιο οργάνωσης και λειτουργίας του προγράμματος περιγράφεται με λεπτομέρειες στην ιστοσελίδα του ΥΠΑΙΘ Μία Νέα Αρχή στα ΕΠΑΛ, για μαθητές, εκπαιδευτικούς και τη διοίκηση με Επιμορφωτικό Υλικό και τη σχετική Νομοθεσία.

Τα βασικά σημεία του προγράμματος αναπτύχθηκαν από τους Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου του 4ου ΠΕΚΕΣ Κεντρικής Μακεδονίας στην ενημερωτική συνάντηση με τους Διευθυντές των Επαγγελματικών Λυκείων της αρμοδιότητάς τους, στις 6 Νοεμβρίου 2018. Την παρουσίαση της συνάντησης μπορείτε να βρείτε εδώ.